jennifervanstaalduinen.reismee.nl

Salar de uyuni!

Nog de beste wensen allemaal en dat 2015 een leuke jaar wordt!

Nieuw jaar steken ze niet zoveel vuurwerk af als in Nederland, het was mooi om te zien vanuit mijn appartement. Hier feesten ze best lang door haha en om 7 uur 's ochtends is gewoonte om fricase te eten.

Ik heb 2014 leuk afgesloten! Ben naar salar de uyuni geweest met een groep mensen die vanuit Santa cruz kwamen en via Cochabamba naar uyuni gingen. Ik kon me dus aansluiten bij deze gekke groep haha. Het was een 5 dagen tour waarvan je twee dagen onderweg bent. Je gaat van Cochabamba -> Oruro -> Uyuni. In Oruro moesten we een aantal uren wachten dus konden we mooi la Virgen del Socavón zien. Daar hebben ze geen kabelbaan dus hebben we trappen moeten lopen.Het is een van de hoogste standbeelden van Zuid-Amerika. Oruro is leuk om in februari te gaan, want eind feburari is het carnaval en in Oruro vieren ze het grootst daar. Voor de rest is het best koud in Oruro vergeleken met Cochabamba.

De reis van Oruro naar Uyuni zijn we met een oude bus gegaan, en vooral laatste stuk is niet geasfalteerd dus het was best moeilijk slapen in de bus met al die hobbels. Dag 2 zijn we naar cementerio de trenes, salar de uyuni, pueblo de Colchani geweest. En hebben we lunch in een zouthotel gegeteten en vervolgens ook geslapen in een hotel van zout. Salar de uyuni was echt vet! Je moet je wel goed insmeren want de zon is best fel en het weerkaatst goed. We zijn toen ook naar eiland van cactussen geweest. Elk jaar groeien de cactussen 1 cm, en er waren bv cactussen daar van 3 meter. Het was erg mooi om te zien!

Dag 3 zijn we naar laguna Chiñta, laguna Edionda, Laguna Colorada, árbol de piedra. Het waren lange afstanden met de jeep, we reden door desierto Siloli en gelukkig wist de gids de weg! De meren waren mooi, want je zag flamingo's en vooral de laguna colorada was mooi het is een meer met de kleuren wit en rood. We hebben overnacht in een albergue comunitario en er was dus geen douche en van 7 tot 9 was er elektriciteit en kon de telefoon of camera opladen.

We moesten volgende dag vroeg uit ( 4 uur) en er was dus geen licht, dus je moest in het donker al je spullen vinden haha. Het was er wel koud dus je moest je wel goed aankleden. We zijn toen naar Geysers en agua termales geweest. De geisers was een mooi gezicht en waren warm, ook agua termales was lekker. Het was een bad wat buiten was (terwijl het denk 4 graden was) en bad was 35 graden. Je zag ook lama's lopen en was een mooi uitzicht. We kregen de optie om naar laguna verde te gaan, maar de kleur verandert pas na 12 uur smiddag's in groen en we konden alleen in de ochtend gaan en dan was het een gewone meer. Dus we besloten om wat langer in agua termales te blijven.

En toen moesten we weer terug we zijn door desierto de Dali gereden en naar Valle de las Rocas geweest. En hebben we nog een uur door een dorpje gelopen. Terug hadden we nog 3 uur de tijd om dorp Uyuni te verkennen en de douchen. Er is niet veel water beschikbaar dus tijdens de reis waren er dus wc waarbij je zand moest scheppen als je nummer 2 had gedaan en je moest betalen voor de douches.

De gids maakte een grapje denk ik dat we lamavlees gingen eten, ik weet nou niet of ik het gegeten heb haha. De groep waarmee ik op reis ging waren erg lief en gezellig. Denk dat ik met gekste en luidrustigste groep was. Er was een gekke roemeen die gewoon in meer van flamingo's ging, meer is aan kant vooral erg vies en het stinkt haha. Op de terugweg van Uyuni naar Oruro ging gewoon een babylama mee in de bus! Het was een trip om nooit meer te vergeten!

Ik besef nu dat het 2 januari is en ik blijf nog precies 1 maand hier in Bolivia. Ik denk dat laatste maand echt snel zal gaan. Ik mis me familie en vrienden wel, maar zal zeker ook mijn familie en vrienden van hier missen. En de mooie landschappen die Bolivia heeft!

Groetjes,

Jennifer

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!