jennifervanstaalduinen.reismee.nl

Manejan como locos aquí

Ben weer bijgekomen van mijn trip naar Chapare! Ging dit weekend met aantal familieleden naar Chapare. Want zondag was er een feestdag van Cochabamba en dan hebben de mensen maandag ook vrij. Het is zo bizar dat je maar ongeveer 3 uur hoeft te rijden en dan zit je in het tropische gedeelte van Bolivia. Je rijdt laat maar zeggen over de bergen heen en als je daar voorbij bent ga je naar beneden naar de tropen. Bij de bergen daarboven is het wel koud, had alleen maar korte broeken mee want me oom zei jaaa neem shorts mee.

Tip número 3: neem ook een lange broek mee als je naar Chapare gaat (en muggenspul) hahah

Tijdens het rijden voelde ik dat me oren dicht gingen (net zoals in het vliegtuig) omdat het gewoon hoog is. Ze kauwen ook op cocabladeren en me oom had een zak vol. Het helpt tegen de hoogte zeggen ze en ze kauwen het veel tijdens het autorijden. Ik heb het ook geprobeerd met een stukje kauwgom, het is niet heel vies maar na een tijdje voelde ik me wang niet meer, hij was verdoofd hahah.

Maar Chapare is echt mooi, heel veel groen en veel rivieren! Je ziet veel mensen hun kleren wassen in de rivieren en het is ook lekker om erin te zwemmen. Als je daar bent moet je wel vis eten, surubi is echt lekker en heeft alleen in het midden een grote graat, dus is makkelijk eten! Heb echt veel vis op, zelfs op zondagochtend caldo de pescado (vissoep). Wilde niet onbeleefd doen dus heb het gegeten, maar liever heb ik toch iets anders als ontbijt.

We zijn daar ook naar jungla geweest, daar kan je van aantal meter met een soort schommel dat aan een boom vast is naar beneden gaan. Hoogste is van 18 meter en het engste vond ik toch naar boven klimmen. Het is niet echt stabiel en in Nederland zou dit echt niet goedgekeurd worden! Zag ook een schattig klein aapje, we gingen er rond 4 uur heen dus je zag er niet veel. Puff was wel echt vochtig en warm daar, maar was wel leuk om te doen! Daarna lekker het zwembad in geweest met een mooi sterrenhemel om ons heen!

We wilde eigenlijk maandag wegrijden maar die nacht had het veel geregend dus de weg naar Cochabamba was geblokkeerd op verschillende plekken. Dus we bleven nog een nacht in Chapare en gingen het dinsdagochtend weer proberen. Alleen de wegen waren nog steeds niet goed, dus gingen we bij een vrouw vis eten. Me oom had namelijk vis gekocht bij een vrouw en het zat in zijn koelbox om mee te nemen naar Cochabamba. Dus hij bracht het iedere keer terug naar die vrouw want zij had een grote vriezer. Nadat we vis hadden gegeten, zaten we cacho te spelen (soort yahtzee). Dat wordt hier heel veel gespeeld en we hebben ook veel gelachen. We zagen toen dat er veel auto's voorbij reden en we gingen het weer proberen.

We kwamen een beetje vooruit, maar de mensen rijden hier echt als gekken!!! Heb een paar botsingen gezien en zelfs een auto waar mijn familieleden inzaten werd geraakt door een bus, omdat chauffeur dronken was. En we stonden al snel stil omdat bij een vrachtwagen een onderdeel kapot was gegaan en dwars op een brug stil was komen te staan. (Hoorde dat deze chauffeur dronken is weggelopen

Surprised
). Op de heenweg is mijn oom ook in de berm gereden anders werden we geraakt, omdat een vrachtwagen een andere vrachtwagen ging inhalen. Ben echt blij dat ik woensdagnacht heel in Cochabamba ben gekomen! Maar het is zeker de moeite waard om een bezoek te brengen naar Chapare!!! :D

Vorige week was bij een school een oogst van een moestuin. We hebben samen met de kinderen een lekkere salade gemaakt. Ze eten het wel met brood en heel veel zout hahah.
En heb in een cafe toevallig een boliviaan ontmoet die ook nutrición studeert. De volgende dag gingen we met elkaar onze boeken vergelijken. Ben vandaag ook voor het eerst naar een sportschool geweest, maar volgens mij stond ik echt voor gek. Bij een apparaat wist ik echt niet wat ik moest doen, dus ben daar maar snel van afgegaan. Maar heb het naar me zin hier!

Laughing
Morgen een feest van een vrijwilliger en overmorgen ook een feest van me oom. Ciao ciao for now!

Groetjes,

Jennifer

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!