jennifervanstaalduinen.reismee.nl

Kerstgevoel in Cochabamba

Hallo allemaal!

Wil eerst mijn opa en oma feliciteren, want morgen zijn ze 50 jaar getrouwd!! Vind jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar denk wel aan jullie!:)

Het is heel raar, want bij winter/kerst denk ik altijd aan kerstboom, kerstversiering, erwtensoep, open haard, gluhwein, winterjas, sneeuw en vooral dat het KOUD is!! Dan weet je dat kerst eraan komt. Hier in Bolivia is het nu het regenseizoen en schijnt vooral de zon met af en toe een regenbui. Het is ongeveer rond de 27 graden en voor mij voelt het meer aan als zomer. Maar hier voelen de mensen juist als de eerste regenbuien vallen, dat de kerst eraan komt. Gister liep ik langs plaza colon en heb ik toch wel een 'kerstgevoel' gekregen. Het is superleuk verlicht en het ziet er supergezellig uit! Hier vieren ze kerst anders dan in Nederland. Op 24 december wordt er laat in de avond (12 uur snachts volgens mij) avond gegeten, vervolgens worden de kado's uitgepakt. Er is hier niet echt een 2e kerstdag. Ik zal kerst vieren met mijn familie en het leukste vind ik om te bedenken wat voor kado's ik ga kopen!

2 weken geleden had mijn neefje Marcelo zijn diploma uitreiking, was leuk om mee te maken. Ze lopen op een rode loper naar het podium toe, als het een jongen is loopt het met zijn moeder, als het een meisje is loopt ze met haar vader (net als op bruiloft). Ik heb vorige week getrakteerd om ijs te eten bij Globos, sinds kort heeft Quillacollo een Globos en een Cine (bioscoop). Quillacollo wordt dus ook een stukje moderner haha. Mijn overgrootoma was ook mee en we hebben lekkere grote coupe ijs gegeten, voor me overgrootoma teveel (ze wilde liever een pique haha). Vind het leuk om bij me familie langs te gaan in het weekend, vooral nu er ook puppies zijn! Afgelopen zondag was het weer autovrije zondag (dia del peaton). Mijn nichtje Deidra heeft refresco verkocht en ze heeft dus toch wel aardig wat centjes verdiend. Mensen lopen toch op straat en op een warme dag, gaat een frisdrank er wel in.

2 weken geleden ben ik ook gaan raften in Chapare. Had het nog nooit gedaan, maar vond het supergaaf om te doen. Het was ongeveer 3 uur en was zeker moeite waard. Je zag een mooi natuurgebied en het water was aangenaam koud, want in Chapare is het toch wel warm. Vervolgens zijn we naar parque Carrasco geweest, wat ook een mooi natuurgebied was. Helaas ging het regenen en had ik niet nog een paar droge kleren en schoenen bij me, maar het was niet koud.

Ben samen met Esther geweest, zij is een andere vrijwilliger uit Zwitserland van de stichting Alerta Verde. Helaas gaat zij maandag al weer weg. Er is nog een vrijwilliger Nicole uit Amerika en zij gaat zaterdag weg :(. Vandaag zijn we weer bezig geweest in de tuin van Arnold. Nicole is bezig met een nieuw project. We zijn een soort schuur (afdak) aan het bouwen, zodat er compost geproduceerd kan worden. Meer kunnen jullie lezen aan het einde van maand in nieuwsflits www.nmemundial.org

Sinds vorige week ben ik begonnen met het leren dansen van salsa en bachata. Het is superleuk, je zit gelukkig met beginners en met verschillende mensen (jong, oud). Vind het leuk om te doen en het is ook grappig. Soms draai je verkeerde kant op (zoals ik en bots je tegen iemand anders) of heb je gladde schoenen aan en glij je uit haha. Maar ik ga nu naar fitness, want Taebo Modelador begint zo.

Groetjes,

Jennifer

Reacties

Reacties

Opa en Oma

Lieve Jen, wat een prachtige foto van jullie drieën,
vandaag de grote dag, feest volgt nog... jammer dat je er niet bij bent, maar wel blij dat jij het daar heel erg na je zin hebt maar kijken toch uit naar je thuiskomst.

lieve groetjes xxxxxxx Opa Oma

Merijn Vos

Dag Jennifer,

Ik ben een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om het plaatsen van een reactie. Maar op deze manier probeer ik contact te zoeken met iemand in Bolivia!?
In 2011 ben ik namelijk zelf ook in Bolivia geweest een heb er een geweldige tijd beleeft. Wij kwamen vanuit het zuiden, over de zoutvlakte, richting Uyuni, Sucre, La Paz, een uitstapje naar Rurrenabaque en Lago Titikaka.
Tijdens ons verblijf zijn we ook verzot geraakt op de kleur van doeken die op 'elke hoek' van de straat worden verkocht en hebben daar ook zeker wat van mee genomen en geïntegreerd in de aankleding van ons huishouden. Maar een lang gekoesterde wens is om gordijnen te maken van deze mooie stoffen. Ik zou dat het liefst doen van ons tafelkleed maar daar hebben we er maar één van! Ik ben dus al vanaf 2012 af en toe aan het kijken op internet of ik ergens een tweede of twee gelijke kleden kan vinden maar dat is blijkbaar een stuk lastiger dan ik dacht....
Zou ik op deze wijze een beroep op je mogen doen?
Ik zou het heel leuk vinden een reactie van je te krijgen!
Ik merk het wel .
Met vriendelijke groet,

Merijn Vos
(vos.merijn@gmail.com)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!