jennifervanstaalduinen.reismee.nl

carretera de la muerta

hooi hooi!

Ik dacht laat ik maar weer eens wat schrijven. Ik heb de afgelopen weken mooie plekken van Bolivia gezien zoals Samaipata, waar je mooie watervallen ziet en het is een leuk gezellig dorpje met veel hippies. Toro Toro, hier zie je voetsporen van dinosauriërs en het was vooral veel lopen, klimmen en klauteren. Daarnaast zijn we ook een grot in geweest en het is niet geschikt voor wat vollere mensen, want je moest soms kruipen door hele smalle doorgangen. We hadden een leuke en grappige gids en hij hielp ons, want er waren soms wat gevaarlijke stukken.

Afgelopen zondag was ik in La Paz voor 1 dag. Ik wil later nog een keer terugkomen en dan voor iets langer om vervolgens door te reizen naar Copacabana (waar titicacameer is). Ik heb la carretera de la muerta gefietst oftewel the death road. Ik heb geen fiets hier in Bolivia en ik dacht laat ik weer eens gaan fietsen, maar dan the death road haha. Het is heel bizar, want in het begin zit je namelijk in de wolken. Ik hoorde iemand zeggen dat we op 4080 meter hoogte zaten, ik had gelukkig geen last van de hoogte. Je maakt vervolgens een afdaling en dan kom je in een tropisch klimaat.

tip número 4: Neem niet de goedkoopste fiets, je kan namelijk uit 4 soorten fietsen kiezen.

Ik had dus goedkoopste fiets genomen en moest dus harder remmen. Had zoveel geremd en dezelfde dag zoveel spierpijn in me armen gehad. De gids zei ook nog dat je aan buitenkant van de weg moest fietsen, zodat auto's en bussen je zien aankomen. Het was wel echt een adrenalinekick!! En het is ook een mooie route om te fietsen!

Vandaag ging ik lunchen, want hier is de lunch toch wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Ze eten meestal soep en vervolgens een warme maaltijd. Ik zag op een bord staan aji de panza en ook andere gerechten, maar dat had ik al een keer op. Ik wist niet wat het was maar ik wilde het wel proberen. Bleek het dus stukjes maag te zijn van een koe. Vond dit gerecht niet echt heel erg lekker. Ik heb ook tong (lengua), stukjes koeienhart (anticucho), kippenhartjes , soort duif (codorniz) geprobeerd. Deze gerechten waren wel allemaal erg lekker, vooral de anticucho mmm!

En nu iets over mijn stage, ik heb aantal weken geleden naambordjes gemaakt over 14 verschillende groenten. Met informatie over de voedingswaarden, leuke weetjes en de bereiding van de groenten. Dit heb ik op verschillende scholen gedaan en het resultaat was erg leuk en leerzaam voor de kinderen! Ik ben nu bezig om er een lesboek van te maken, zodat andere scholen het kunnen uitprinten en zelf kunnen uitvoeren. Meer hierover kunnen jullie in de nieuwsflits van de maand oktober lezen http://www.nmemundial.org/pdf/nieuwsflits-2014-10.pdf.

Daarnaast heb ik een aantal weken op een school meegeholpen met het bereiden van de lunch. Ze koken meestal soep voor 70-80 kinderen, ze hebben namelijk gemerkt dat sommige kinderen zich niet goed konden concentreren in de les. Dit kwam doordat ze nauwelijks te eten kregen. 30 kinderen hoeven dus niks te betalen en de andere kinderen betalen niet meer dan 2 Bolivianen. Meestal bereiden ze pindasoep, soep met pasta, soep met rijst of soep met haver. Ik heb een recept bedacht wat niet al te duur is om meer te varieren en heb het twee weken terug dus linzensoep op de school bereid. Om het leuk af te sluiten heb ik samen met Karen een bananencake gebakken als toetje voor de kinderen. Ik ben nu bezig om er poster te maken over hoe je symptomen van ondervoeding kan herkennen en wil er een adviesrapport van maken.

Daarnaast kreeg ik nog de opdracht om een stukje te schrijven over hoe er wordt gegeten in het Andes gebied (La Paz), de tropen (Santa Cruz) en de valleien (Cochabamba). En hoe een dagmenu eruit ziet van een Cochabambino.

Zaterdag zit ik al weer drie maanden in Bolivia! In Nederland is het nu volgens mij best koud, hier schijnt lekker de zon en soms regent het. Temperatuur is echt aangenaam hier in Cochabamba, niet te koud en niet te warm. Laatst waren me schoenen wel drijfnat, want ze hebben hier dus geen afvoerputten.

In het weekend reis ik meestal naar Quillacollo om me familie te bezoeken. Ik vind het leuk om tijd door te brengen met hun! Ik mis me vrienden en familie in Nederland ook, maar ik leer me oma, neefjes en nichtjes ook beter kennen. Zijn zo lief hier :), mijn oom heeft trouwens een paintball terrein en heb dus ook een keer met me neefje en zijn vrienden gepaintballt.

Nou nu zijn jullie weer op de hoogte, ik beloof om sneller weer wat op mijn blog te schrijven!

Groetjes,

Jennifer :D

Reacties

Reacties

Tu madre

Dat was zeker wel een adrenaline shot voor jou, maar een nachtmerrie voor mij gekkie????...jou Vader noteert deze avonturen voor zijn bucketlist. We zijn op de half. Ga zo door hijita, lo estas haciendo muy bien y estoy muy orgullosa de ti ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!